- 2011 / 01 / 23
Оюуны чадавхийг Ñ…Ñмжих нь
ÐрдÑмтÑн, проÂфеÑÑор Даниел Ж.БурÑÂтины бичÑÑн “Ðмерик орон, ардчиллын туршлага†дөрÂвөн боть номыг МонÑудар Ñ…ÑвлÑлийн газар, ÐÑÑлттÑй нийгÑм Ñ„Ð¾Ñ€ÑƒÐ¼Ð°Ð°Ñ Ð¼Ð¾Ð½Ð³Ð¾Ð» Ñ…ÑлнÑÑ Ð¾Ñ€Ñ‡ÑƒÑƒÐ»Ð°Ð½ Ñ…ÑвлvvлÂжÑÑ. Плутцерийн шагнал Ñ…vртÑÑн ÑнÑÑ…vv алдартай бvÑ‚ÑÑлийн 26 дугаар бvлÂгÑÑÑ Ñ‚Ð¾Ð²Ñ‡Ð»Ð¾Ð½ нийтлÑв.
Хорин зургадугаар бvлÑг
Оюуны чадавхийг Ñ…Ñмжих нь
1870-аад оны vед Ðнг лийн генетикч ФрÑнÂÑÐ¸Ñ Ð“Ð°Ð»Ñ‚Ð¾Ð½ Ñ…vÂний оюуны чаÂдавÂхи ÑлгааÂтай байдгийг тогтоож, антÂропометрийн vзvvлÑлт (оюуÂны чаÂдавхи) тогтоох Ñ…vн ÑудÂлалын Ñалбар ухаан “антÂропометрâ€-ыг хөгÂжvvлÑÑ… шаардлага байÂгааг цохон Ñ‚ÑмдÑглÑж байÂжÑÑ. 1882 онд Ñ‚ÑÑ€ÑÑÑ€ ЛонÂдоны ÐмÂнед КенÑингтоны музейд Ñ…vний ÑÑтгÑц шалÂгах Ñудалгааны лаборатори байгуулÑан бөгөөд Ñ…vÑÂÑÑн Ñ…vн бvÑ€ÑÑÑ Ñ…ÑƒÑ€Ð°Ð°Ð¼Ð¶ авч дур Ñонирхол, хараа, ÑонÑÂгол, Ñ…vртÑÑ… мÑдрÑмÂжийг шалгаж өгдөг байÂжÑÑ. ПенÂÑильванийн их Ñургуульд ÑлÂÑÑлÂтийн шалгалт өгÑөн зуун Ñ…vÂнÑÑÑ Ðмерикийн ÑÑтгÑл Ñудлаач Ð–ÐµÐ¹Ð¼Ñ ÐœÐ°ÐºÐºÐ¸Ð¹Ð½ Каттелл 1890 онд шалÂгалт авÑÐ½Ð°Ð°Ñ Ñ…Ð¾Ð¹Ñˆ “оюуÂны теÑт†гÑÑÑн нÑÑ€ томьёо анх vvÑÑÑн гÑж vздÑг. Ðнх ÑдгÑÑÑ€ Ñ…vнÑÑÑ ÑƒÑ€Ð°Ð½ ÑÑтгÑмж, ой тогÂтоолт, Ñ…vлÑÑн авах чадÂвар, Ñ…Ó©ÂдөлÂÂгөөний ÑвÑÑл, цаг хугаÂцааны баримжаа, өвдөлÂтийг мÑдÂÑ€ÑÑ… байÂдал, хурд Ñ…vч, өнгө Ñлгах чадвар, ой Ñанамж, мÑдÂÑ€Ñмж, хараа ба ÑонÑÂголын Ñ‚vвшин, дур ÑонирÂхол зÑргийг шалгаÑан теÑÑ‚ авчÂÑÑ.
Yvний дараа 1891 онд ÑÑтгÑл зvйн шинжлÑÑ… ухааÂны Ñалбарын ашиг туÑыг Ñайтар ойлгож хөгжvvÂлÑÂхийг чарÂмайж байÑан КларÂкийн их ÑурÂгуулийн ерөнÂхийлөгч, ÑÑтгÑл зvйч Г.СтÑнÂлей ХолÂлын ÑанааÂчилÂгаар ГермаÂÐ½Ð°Ð°Ñ Ð¸Ñ€ÑÑд удаагvй байÑан Ñ…vн ÑудлаÂлын ухааны залуу ÑрдÑмÂÑ‚Ñн ФрÑнк БоаÑ, ВорÂÑеÑтеÂрийн дунд Ñургуулийн мÑнÂга таван зуун Ñ…vvÑ…ÂдÑÑÑ Ð¾Ð¹ тогтоолт шалгах теÑÑ‚ авÑан байна. 1893 онд Чикаго хотноо болÑон КолумÂбын нÑÑ€Ñмжит ДÑлÂхийн худалÂдааны vзÑÑгÑÂлÑнгийн vеÑÑ€ ВиÑконÑиÂний Их ÑурÂгууÂлийн ÑÑтгÑл зvйч Жозеф ЖаÑтроу хачирхаж дургvйÂцÑÂхийн оронд харин ч Ñайн дуÂрааÂраа оюун ухааны теÑÑ‚ өгөх Ñ…vÑÑлтÑй маш олон Ñ…vн байдгийг мÑджÑÑ. 1895 он гÑÑ…Ñд Ðмерикийн ÑÑтгÑл зvйн нийгÑмлÑг “оюун ухаан болон ÑÑтгÑÂцийн чадавхийн талаар тоо баримт цуглууÂлах†лабораÂтоÂрийг орон даÑар байÂгуулж, vйл ажилÂлагааг нь удирдах зорилготой YндÑÑÂний Хороо байгуулÂÑан юм.
ÐÑгдÑÑн улÑад оюуны теÑÑ‚ авах болÑон хорьдуÂгаар зуунд Ðмерикт vvÑÂÑÑн хоёр томоохон байÂгуулÂлага болох зÑвÑÑгт Ñ…vчин, боÂловÑÂролын ÑиÑÂтеÂмийн vÑ€ дагавар байв. ÐдгÑÑÑ€ нь хоёулаа ардÂчилÂÂÑан нийгÂмийн илÑÑ€ÂхийÂлÑл болж, Ñ…vÂмvvÑийн тооны ÑÑтгÑлÂгÑÑг улам хөгжvvлÑÑн биÂлÑÑ.
1905 онд Францын ÑÑÑ‚ÂгÑл зvйч Ðлфред ВиÂнет, Францын БоловÑроÂлын ÑамÂÐ½Ð°Ð°Ñ Ð¾ÑŽÑƒÐ½Ñ‹ хомÑÂдолÂтой Ñ…vvхдийн Ñургалт хаÂриуцÂÑан коÂмиÑÂÑыг Ñ‚ÑргvvÂлÑÑ… томиÂлолт авÑны дараа, ФранÂцын Ó©Ó©Ñ€ нÑгÑн нÑртÑй ÑÑтгÑл зvйч Теодор СиÂмонÂтой хамтран оюуны чадавÂхи шалгах теÑÑ‚ зохиожÑÑ. Винет Ð½Ð°Ñ Ð½ÑмÑгдÑхийн Ñ…ÑÑ€ÑÑÑ€ Ñ…vÂний оюун ухаан хөгжÂдөгийг батлах зорилÂгоор өөрийн зохиоÑон теÑÂтийн дагуу Ð½Ð°Ñ Ð½Ð°Ñны Ñ…vvÑ…Âдийн оюуны чадавхийн дунÂдаж vзvvлÑлтийг олох ÑуÂдалÂгааг Ñ…vvхдvvдийн дунд хийжÑÑ. Дараа нь Ñ…Ñн нÑгÑн Ñ…vvхдийн теÑÂтийн дvнг ерөнхий дунÂдажтай харьÂцуулан vзÑÑд тухайн Ñ…vvÑ…Âдийн оюуны чадавхи байх Ñ‘Ñтой Ñ‚vвÂшинÂдÑÑ Ñ…vрч байÂгаа ÑÑÑÂхийг Винет маш амарÂхан тогÂтоож чаддаг болÑон байна. Ð¥vvхдийн оюуны чадавхийг Ñ…Ñмжих теÑÂтийг Ð½Ð°Ñ Ð½Ð°Ñны онцлогт тааруулж зохиоÂÑон учÂÑ€Ð°Ð°Ñ Ñ‚ÑƒÑ…Ð°Ð¹Ð½ наÑны Ñ…vvÂÑ…Ñд уг теÑÑ‚Ñд 75 Ñ…ÑƒÐ²Ð¸Ð°Ñ Ð´ÑÑш оноо авбал ÑÑтгÑÂцийн хувьд ÑÑ€vvл “жиÂрийн†хvvÂÑ…Ñд гÑж тооцдог байв.
1908 Ð¾Ð½Ð¾Ð¾Ñ Ð’Ð¸Ð½ÐµÑ‚ Симоны теÑÂтийг англиÂчууд Ñ…ÑÑ€ÑглÑÑ… болж улÂмаар ÐÑгдÑÑн улÂÑад нÑвÂÑ‚ÑÑ€ÑÑн юм. Хожим 1912 онд Германы ÑÑтгÑл зvйч ВилльÑм Стейн, Ð½Ð°Ñ Ð½Ð°ÑÂны Ñ…vмvvÑийн оюуны чадавхийг тогтоох зорилÂготой “Оюуны чадамжийн коÑффициент†олохыг ÑаÂнааÂчилÑан нь Ñ…ÑÑ€ÑгтÑй зvйл болжÑÑ. СтÑнÂфорÂдын их Ñургуулийн ÑÑÑ‚ÂгÑл зvйч Ð›ÐµÐ²Ð¸Ñ Ð¢ÐµÑ€Ð¼Ð°Ð½ Ñ‚ÑÑ€ÂгvvÑ‚Ñй Ñ…vÂмvvÑ Ð’Ð¸Ð½ÐµÑ‚ Симоны теÑÂтийг өөрчлөн Ðмерик маÑÂгийн ÑтанÂдартад тохирÂÑон “оюуны чадавхийн теÑт†зохиоÂжÑÑ. YvнÑÑÑ Ñ…Ð¾Ð¹Ñˆ бvÑ… Ñ…vний оюуны чадавÂхийг шалгахад “IQâ€-г Ñ…ÑÑ€ÑгÂлÑÑ… болов.
Хенри Ð¥.Годдард нь Ðью-ЖерÑи хотын бvÑ… Ñургуулийн хоёр мÑнга гаруй ÑÑ€vvл Ñаруул Ñ…vvÑ…Âдийг шалгаÑÂны дараа 1911 онд Винот Симоны теÑтийг орчуулж, ÐмериÂкийн нөхÂцөлд таарууÂлан өөрчилÑөн Ñ…vн юм. ГодÂдард оюуны чадавхийн теÑтийг ÑÑ€vvл Ñаруул нийÂгÑмд Ñ…vÑ€ÑÑ… гарц, нийгÂмийн өөрчлөлт хийх шалтÂгаан, ÑÑ€vvл ÑаÂруул Ñ…vн л vÑ€ удмаа vлдÑÑÑ… Ñ‘Ñтойг баталÑан зvйл гÑж vздÑг байлаа. Тvvний зоÂхиоÂÑон теÑтийг шvvмжилÂÑÑн Ñ…vÂмvvÑÑ‚ хандан ГодÂдард “ÑÑÑ‚ÂгÑл зvйчийн vгийг ÑонÂÑоод дургvйцÑж, шоолж байгаа Ñ…vмvvÑ Ñ…Ð°Ð»ÑƒÑƒÐ½Ñ‹ шил Ñ…ÑÑ€Ñггvй гÑж хашгирч байгаа Ñ…vнÂÑ‚Ñй адил харагÂдана†гÑж Ñ…ÑлÑÑн байдаг.
Ðью-ЖерÑи мужийн наÂÑанд Ñ…vÑ€ÑÑгvйчvvÂдийн заÂÑан Ñ…vÂмvvжvvлÑÑ… байÂгуулÂÂÂлаÂгын харьÑа мÑÑ€ÂгÑжÂÂлийн ÑурÂгууÂлийн ÑÑтгÑл зvйÂчÑÑÑ€ ажилÂлаж байхдаа Годдард өршөөлөөр ÑулÂлагдÂÑан “зан авирын доÂголÂÂдолтой†14-20 наÑны 56 охиÂныг теÑÂÑ‚ÑÑÑ€ шалÂгав. ТÑдний дөрÂÐ²Ó©Ó©Ñ Ð±ÑƒÂÑад нь “оюуны хомÑÂдолÂтой†болохыг теÑÂÑ‚ÑÑÑ€ илÂÑ€vvлÂжÑÑ. Дараа нь ГодÂдард Ðеваркийн наÑанд Ñ…vÑ€ÑÑÂгvйÂчvvдийн хорих ангид хоригÂдож байÑан Ñ…vvхдvvÂдÑÑÑ Ð·ÑƒÑƒÐ½ Ñ…vvÑ…Ñд Ñонгон Ñудалгаа хийгÑÑд 66 хуÂвийг нь “оюуны хомÑÂдолтой†хÑмÑÑн тогÂтооÂжÑÑ.
Годдард өөрийн vзÑл бодлыг улам лавшруулан, цÑнгÑÑний газрын vйлчÂлÑгч ÑÑтгÑцийн гажигтай бvÑгvй хувьÑгалын vйл Ñ…Ñргийн төлөө Ñ‚ÑмцÑгч нÑгÑн ÑртÑй учран нийÂгÑмд уршиг тарьж байгаа тухай шуугиан дÑгÂдÑÑÂÑÑн “Каллилакийн гÑÑ€ бvл†нÑртÑй ном бичжÑÑ. ТÑдÂний Ð´ÑƒÐ½Ð´Ð°Ð°Ñ Ñ‚Ó©Ñ€Ñөн хууль Ð±ÑƒÑ Ñ…vvгÑÑÑ€ дамжууÂлан (хуучин аймшиг нÑÑ€ÑÑÑ€ алдаршÑан) Годдард зÑÑ€ÂлÑг догшин зан, Ð±Ð¸ÐµÑ vнÑлÑÑ… Ñвдал, мÑдрÑл муутай Ñ…vмvvÑийн аÑууÂдал, арÂхинд донтох өвчин, Ñнз бvрийн гÑмт Ñ…ÑÑ€Ñг зÑÑ€Ñг нийгмийн Ñөрөг vзÑгдÂлийг уудлан бичÑÑн байна. Олон Ñ‚vмнийг байлдан дагуулÂÑан уг зохиолоо ГодÂдард зөвхөн бодит vнÑнийг “шинжÂÂлÑÑ… ухааны vндÑÑÂÑ‚ÑйÂÂгÑÑр†харуулÑан ÑтатиÑÂтик vзvvÂлÑлтийн тоймыг Ñ…vÂмvvÑÑ‚ танилцуулÑан гÑж дvгнÑв. Годдард гÑмт Ñ…ÑÂÑ€Ñг, оюуны хомÑдол удамшÂÂÂÂдаг болохыг ÑудалÂгааÂны Ñвцад тогтоогоод байгаа ч шинжÂлÑÑ… ухааны зvгÑÑÑ Ð½Ð°Ñ€Ð¸Ð¹Ð²Ñ‡Âлан ÑудÂлаÂÂхад дÑмжлÑг дутаж байгаа гÑж ÑрьÑан байна.
1877 онд ÑÑ€vvгийн Ñ…ÑÑ€ÂÂгийг Ñонирхон ÑудалÂдаг Ричард Д.Дугдале мөн гÑмт Ñ…ÑÑ€Ñгтний зан авир удамшÂдагийг баталÑан тухайгаа ÑрьжÑÑ. “ЖаÂкийнÂханâ€, “ÐÑ€vvÂÂÂгийн Ñ…ÑÑ€Âгийг Ñудлах ньâ€, “ГуйлгачÂлал ба ÑдууÂралâ€, “УдамшÂлын өвчин†зÑÂÑ€Ñг номдоо Дугдале ÑвдÑÑ€ÑÑн нÑгÑн гÑÑ€ бvл муж улÑад дор хаÑж 1.308,000 долларын хохиÂрол учруулÑан тухай бичÂÑÑн байдаг. 1911 онд ДугÂдалийн гар бичмÑл ÑаÂнамÂÑаргvй олдож “Жак†нууц нÑÑ€ÑÑÑ€ Ñмар гÑÑ€ бvлийн тухай бичÑÑн нь илÑÑ€ÑÑн юм. Судлаачид ÑÐ½Ñ Ð³ÑÑ€ бvлийн удам угÑааг дөрвөн жилийн турш vргÑлжлvvлÑн ÑуÂдалÑÂÂны ÑцÑÑÑ‚: Жакийн удмынхÂÐ½Ð°Ð°Ñ Ñ…Ð°Ð³Ð°Ñ Ð½ÑŒ “оюуÂны хомÑÂдолтой байÂÑан, одоо ч Ñ…ÑÂвÑÑÑ€ÑÑ Ð±Ð°Ð¹Ð³Ð°Ð°Ð³â€ Ð¸Ð»Ñ€vvлж, ÑÐ½Ñ Ð³ÑÑ€ бvл мөн л гÑмт Ñ…ÑÑ€Ñгт холбогдÑоор, гÑмт Ñ…ÑÑ€Ñг vйлдÑÑн Ñ…vмvvÑ Ð½ÑŒ цөм оюуны хомÑдолтой болоÂхыг гÑрчилÑÑн ЖаÂкийнÂхан нÑртÑй ÑудалгааÂгаа 1915 онд нийтÂлvvлжÑÑ.
ШинжлÑÑ… ухааны vнÂдÑÑÂÂÑ‚Ñй ÑнÑÑ…vv Ñудалгаан дÑÑÑ€ Годдард наÑанд Ñ…vÑ€ÂÑÑн болон наÑанд Ñ…vÑ€ÑÑÂгvй гÑмт Ñ…ÑÑ€Ñгтнvvдийн оюуны чадамÂжийг Ó©Ó©Ñ€Ó©Ó© биечлÑн шалÂгаÂÑан теÑÂтийн vÑ€ дvнг нÑмÑÑ€ÂлÑн дÑÑрх онолоо батлахыг чармайÑаар байÂлаа. Годдард ийнхvv оюуÂны хомÑдолтой Ñ…vмvvÂÑийг Ñ…Ñнах замаар гÑмт Ñ…ÑргÑÑÑ ÑƒÑ€ÑŒÐ´Âчилан ÑÑÑ€ÂгийÂлÑÑ… камÂпанит ажлыг ÑƒÐ»Ñ Ð´Ð°Ñар өрнvvлж чадÂÑан юм. ТÑÂÑ€ÑÑÑ€ цагаачÂлалын талаарÂхи КонгреÑÂÑын 45 цуврал бvхий Ñ…ÑлÑлцvvлÂгийн ÑтаÂтиÑÂтик тоо баримт ашигÂлан, цагаачлалд хориг тавих Лиги болон vндÑÑÑ€ÂÑ…Ñг vзÑлтÑй буÑад бvлгийн дÑмжÂлÑгийг авч удамшÂлын өвчтÑй “тааламжгvй†хvÂмvvÂÑийн цагаачлах Ñрхийг хаÑÑан хууль батлуулж чадÑан юм.
Ð£Ð»Ñ Ð´Ð°Ñар, Ðмерикийн нийгмийн амьдралын бvÑ… Ñалбарт нÑвтÑÑ€ÑÑн теÑÂтийн шалгалт шийдвÑÑ€ÂлÑÑ… ÑˆÐ¸Ð½Ñ vvÑ€ÑгтÑй болов. 1947 онд коллежийн ÑлÂÑÑлÂтийн шалÂгалÂтын УдирÂдах зөвлөл болон теÑÑ‚ бÑлтгÑдÑг буÑад бvлгvvд хамтран БоловÑÂроÂлын теÑтийн ÑˆÐ¸Ð½Ñ vйлÂчилÂÂгÑÑний газрыг байгуулÂÑан юм. Уг газар “теÑтийн vйлÂчилÂгÑÑ Ð½Ñн чухал шаардÂлаÂгатай байгаа бvÑ… газарт ÑˆÐ¸Ð½Ñ Ñ‚ÐµÑÑ‚, ÑˆÐ¸Ð½Ñ vйлчилÂгÑÑ Ð½ÑвтрvvлÑхийн тулд†теÑтийн ÑиÑтемийг боÂловÑÂронгуй болгохоо амÂлаж, vндÑÑний боловÑон Ñ…vчнийг теÑтийн ÑˆÐ¸Ð½Ñ Ñ‚ÐµÑ…Ð½Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ð¾Ñ€ ангилах болÂжÑÑ.
1951 онд коллежийн наÑны шалгалт өгÑөн 525 мÑнга орчим залууÑын “IQ†буюу “оюуны чадавÂхийн коÑффициент нь 110 ба Ñ‚vvнÑÑÑ Ð¸Ð»vv байÑан тул Ñ‚Ñд коллежийн шаардÂлагыг бvÑ€Ñн ханÂгаад зогÑохгvй Ð´ÑƒÐ½Ð´Ð¶Ð°Ð°Ñ Ð¸Ð»vv өндөр Ñ‚vвÂшинд†байÑан гÑж Удирдах зөвÂлөÂлийн нарийн бичгийн дарга Ñ…ÑлÑÑн байна. ГÑÂÑÑн ч Ñ‚Ñдний дөнгөж 210 мÑнга нь коллежид ÑлÑÂÑÑн бөгөөд vлдÑÑн 315 мÑнган залуу ÑанÂÑ…vvÂгийн боломж бололÂцоо, Ó©Ó©Ñ€ÑÂдийн Ñанаачилга дутÑаÂÐ½Ð°Ð°Ñ ÐºÐ¾Ð»Ð»ÐµÐ¶Ð¸Ð´ ÑлÑÑн ÑуралÂцаж чадаагvй юм. Оюуны чадавхийн Ñ‚vвÂшин өндөр ч боловÑролоо дÑÑшÂÂлvvÂлÑÑ… боломжгvй авьÑаÑÂлаг залуу америÂкууд олон байгааг теÑÂтийн дvн харуулÑан бөÂгөөд ÑƒÐ»Ñ Ð´Ð°Ñар дÑÑд боловÑролыг ÑанхvvÂжvvÂлÑÑ… ÑˆÐ¸Ð½Ñ ÑиÑÂтем бий болÑны ачаар Ñ‚Ñд коллеÂжид ÑлÑÑÑн юм. Ð¨Ð¸Ð½Ñ ÑиÑтем (оюуны чадавхийн коÑффициент нь 110-Ð°Ð°Ñ Ð´Ð¾Ð¾Ð³ÑƒÑƒÑ€ оюутанд ÑлÑÑÑ… зөвшөөрөл олгон) “мөнгө дÑмий цацах†(оюуны чаÂдавÂхийн коÑффициент нь 115 ба Ñ‚vvнÑÑÑ Ð´ÑÑш оюуÂтан ÑлÑÑÑ… боломжгvй хоцÂрох) “авьÑаÑыг хооÑон vÑ€ÑгдvvÂлÑÑ…ÑÑцурьдчиÂлан ÑÑргийлÑÑ… хоёр vндÂÑÑн зорилготой байлаа.
БоловÑрол ÑзÑмших ур чадварыг дÑÑдÑлÑÑн “зарÂдал багатай урьдÂчилÑан теÑтууд†байнга авах, оюуны чадавÂхийн коÑÑ„Âфициент шалгаÂхад 110-115 оноо авÑан Ñ‚vвÂшинÂгийн оюутан ÑурагчÂдыг Ñургадаг туÑгай ÑурÂгууль байгуулах, коллеÂжид “ÑлÑÑгчÂдÑд туÑÂлах гарын авлагад†ихÑÑÑ…Ñн ач холбогдох өгөх (1960-аад Ð¾Ð½Ð¾Ð¾Ñ Ð³Ð°Ñ€Ñ‹Ð½ авлага бÑлдÑÑ… нь бие дааÑан мÑргÑжил болж өөрийн гÑÑÑн нийгÑмлÑг, ÑÑтгvvлÂÑ‚Ñй болÂÑон байв) зÑргÑÑÑ€ олон төрлийн Ñанал ÑаÂнааÂÂчилга гарч байлаа. Олон жил Ñ…ÑлÑлцÑÑний ÑцÑÑÑ‚ 1960 Ð¾Ð½Ð¾Ð¾Ñ ÑлÑÑгчÂдийн шалгалÂтын теÑтийн дvнг нийтÑд танилцуулах болÑон байна
Зуугаад жил өнгөрөÂхөд шалгалтын теÑÑ‚, теÑтийн дvнг ÑˆÐ¸Ð½Ñ Ñ‚ÑƒÑ‚Ð°Ð¼ vvÑÑÑн мÑргÑжил болох боловÑон Ñ…vчний менежÂмент, ажил мÑргÑжил Ñонгох зөвлөгөө өгдөг байгууллагын ажилтÂнууд өргөн ашиглах болÑон юм. Ð¥vний нөөцийн ажилтÂÂнууд шалгалтын теÑтийг төрийн vйлчилÂгÑÑÂний алÂбанд “чадварÂлаг†ажилтан шалгаруулж авах гол шалÂгуур гÑж vздÑг. “Оюуны чаÂдавÂхийн теÑÑ‚, холбогдох буÑад ур чадварын теÑÑ‚ нь Ó©Ð´Ñ€Ó©Ó©Ñ Ó©Ð´Ó©Ñ€Ñ‚ Ñ…vний нөөÂцийн бодлогыг тодорхойÂлогч нийгмийн гол арга Ñ…ÑÑ€ÑгÂÑÑл болоод байна. ЗÑвÂÑÑгт Ñ…vчÂний Ð°Ð»Ð±Ð°Ð°Ñ Ð³Ð°Ð´Ð½Ð° дунд болон туÑгай мÑÑ€ÂгÑжлийн Ñургуульд ÑлÂÑÑÑ…, vйлдвÑÑ€ аж ахуйн газар, төрийн албанд орж ажиллахад шалгалт өгөх болÑон юм. ИнгÑÑнÑÑÑ€ Ñрт vеÑÑ ÑƒÐ»Ð°Ð¼Ð¶Ð»Ð°Ð³Ð´Ð°Ð½ ирÑÑн танил тал, нийгÑмд ÑзÑлж байгаа байр Ñуурь, хамгийн гол нь Ñ…ÑÑл хахууль өгч, ажилд ордог байдлыг халж чадлаа†гÑж 1971 онд нÑгÑн боловÂÑон Ñ…vчний мÑргÑжилÂÑ‚Ñн бичÑÑн байна.
Ð£Ð»Ñ Ð¾Ñ€Ð½Ñ‹ нийт Ñ…vн амыг тоон vзvvÂлÑлÂÑ‚ÑÑÑ€ Ñ…Ñмжих болÂÑон ÑˆÐ¸Ð½Ñ Ñ…Ð°Ð½Ð´Ð»Ð°Ð³Ð° газар авч, Ñ…vмvvÂÑийг жирийн оршин Ñуугч, ард иргÑд гÑж vзÑÑ…ÑÑÑ Ð¸Ð»vv “ажиллах Ñ…vчний нөөц†хÑмÑÑн тоÂдорÂхойлох болжÑÑ. БоÂловÂÑон Ñ…vчний менежÂменттÑй холбоотой ном Ñ…ÑвлÑл бичÑÑн Ñ…vмvvÑ Ó©Ó©Ñ€ÑÂдийгөө “хvний нөөÂцийн удирдлаÂгаâ€-ын таÂлаар бичÂÑÑн гÑж Ñрих болов.
Зууны мÑдÑÑ Ñонины 2006 оны 03-Ñ€ Ñарын 06
Танд энэхүү мэдээлэл таалагдаж байвал Like дараарай!
|
|
Сэтгэгдэл бичих